SEO – forklaring af titler og metatitler

SEO bureauer overalt i Danmark bliver ved med at råbe op om hvor vigtige gode H1\’ere og metatitler er – og du sidder der og kløer dig i hovedbunden og undrer dig over hvad det helt præcist er, H1\’ere og metatitler er. Bare rolig, du er langt fra den eneste der bøvler med SEO termonologien, og no wonder! SEO er en af de erhvervsbuzzord der kan få alle og enhver, fra marketing til management, op ad stolene – det har fået enorm betydning for virksomheders online success og man bør, uanset om man er nyopstartet, godt i gang eller ligefrem har monopol på en naturressource i et land, indtænke SEO i måden ens kunder finder dig på.

Denne artikel sætter fokus på titler og metabeskrivelser – den potentielle kundes første møde med din virksomhed. Inden brugerne overhovedet har klikket sig ind på din side, skal de vurdere hvilken side på Googles søgeresultater, der ser bedst ud, hvorfor det er essentielt, at dine sidetitler og metabeskrivelser er skarpe, så de vælger din. 

Når de søger efter produkter, rådgivning og meget mere vil sidetitlerne til din virksomhed og deres respektive metabeskrivelser være det allerførste indtryk som de får af din virksomhed. Hvis ikke de var vigtige nok i forvejen, spiller titlerne og metabeskrivelserne også en enormt stor rolle for din virksomheds CTR – jeres Click Trough Rate, som viser hvor mange der vælger at klikke på jeres resultater frem for jeres konkurrenterne. 

Hvis ikke det siger selv selv, så er google enormt glad for høje CTR – det indikerer nemlig gode og relevante titler og metabeskrivelser der lokker kunder i biksen. Google nyder også at smide virksomheder med høj CTR forrest på deres landingssider, som er de sider man kommer til, når man har søgt efter noget bestemt på deres søgemaskine. Hvis du laver titler og undertitler som folk klikker på, så er chancerne også at google sender dig fluks til tops, til den organisk trafikale himmel hvor potentielle købere ikke længere er noget man betaler for. 

Har du en god sidetitel på google, har du også styr på en af de vigtigste parametre som google måler og vejer dig på. Her skal du sørge for at din sidetitel indeholder det søgeord som du gerne vil fremhæve – som f. eks billig overnatning, hvis du nu driver et hotel.

Hvis du har fået lidt mere smag for hele SEO-junglen, kan du få meget gratis rådgivning ved bureauerne og mange tilbyder endda også gratis SEO analyser.