Blog

CTA-knapper er vigtige for dit salg

Ved du, hvad CTA står for?

CTA står for Call to Action og på dansk betyder det: Grib til handling, og det er præcis, hvad du ønsker dine besøgende gør, når de besøger din hjemmeside.

Dine besøgende skal nemlig konverteres til kunder.

CTA-knapper er vigtige på en hjemmeside, da din hjemmeside skal arbejde for dig på samme måde som en salgsmedarbejder i en fysisk butik. Din hjemmeside skal altså arbejde for dig og skabe kontakt mellem dig og dine potentielle kunder og gerne ende i et salg.

Grib til handling

Uanset hvilken hjemmeside du har, har du et implicit ønske om at skabe kontakt til din modtager eller sælge dit produkt. Dine potentielle kunder er allerede blevet lokket ind på din hjemmeside, og nu kan du ved hjælp af en knap skabe kontakt til dine potentielle kunder eller bede dem om at købe et eller flere af dine produkter.

Dine CTA-knapper skal ikke være tilfældige. De skal føre til en bestemt og tiltænkt handling, og de skal ikke være tilfældigt placeret.

CTA-knapper dækker over en række forskellige handlinger såsom tilmelding til dit nyhedsbrev, et opkald, et like eller et køb. Teksten i CTA-knapper er gerne kort og skrevet i bydeform:

– Tilmeld dig her

– Læs mere

– Bestil nu

– Tilføj til kurv

– Bliv ringet op

– Ring nu

– Få et uforpligtende tilbud

Knappernes udseende adskiller sig og afviger gerne fra resten af hjemmesidens layout ved at have et udstående udseende. Sådan de fanger din besøgendes opmærksomhed.

Et udstående udseende er defineret ved, at knappen skiller sig tydeligt fra resten af hjemmesiden. Knappen har gerne dybde, en anden form og farve. Hvis du kigger rundt på nettet vil du opleve, at mange hjemmesiders CTA-knapper gerne er grønne. Det er de i ovenensstemmelse med en positiv signalværdi (ligesom man kender det fra et trafiklys, der indikerer Gå.

Det er også muligt at have CTA-knapper indkorporeret i layoutet

For eksempel har du en produktside, hvorfra det er muligt at bestille varen. På denne produktside kan du med fordel have en resposiv CTA-knap, der dukker op i bunden af skærmen med teksten: Pris pr. stk: xx kr  og en knap til højre med teksten: Tilføj til kurv og i knappen have et ikon, der illustrerer en indkøbskurv. Denne CTA-knap i bunden kan være et overlay, der er synligt hele tiden også når din besøgende scroller rundt på din produktside.

Denne CTA-funktion kan sådan være align med dit layouts farver. CTA-knappen vil hele tiden være synlig for din besøgende og bede dem om at gribe til handling.

Hvorfor er CTA-knapper vigtige på en hjemmeside? Læs mere på Webbureau i Kolding