Blog

Find den rigtige kur – der dur\’

Vi kender det nok allesammen fra et eller andet tidspunkt i livet. Der er kommet et kilo eller to for meget på sidebenene, og de er bare 17 gange sværere at komme af med, end de er at erhverve sig. Pludselig er de der, og de bliver der. 

Der findes helt utrolig mange slankekure og teorier om, hvad man skal gøre, for at tabe sig. Det er egentlig nemt nok, du bør indtage færre kaloier per dag, end du forbrænder. På den måde går regnestykket op, og du taber dig på sigt. 

Vil du gerne decideret på en kur, findes der rigtig mange gode muligheder, du kan kaste dig over. Her er tre af de populære og fælles for dem alle er, at de er ret nemme at gå til. se her

5:2 kuren 

Denne kur er ret nem at gå til, der er nemlig ikke vildt mange regler i den. Du må spise, hvad du har lyst til, men fidusen er, at du to dage om ugen faster. Det er så ikke helt ægte, for de to fastedage, der må du indtage 500 kalorier. De andre fem dage spiser du, som du plejer, og det er hele fidusen i denne kur.

Du skal ikke investere i en masse ting, du skal blot indtage 500 kalorier to dage ugentligt. Du kan f.eks. spise morgenmad og aftensmad og altså springe frokosten over, men du kan også faste fra morgenstunden og spise frokost og aftesmand. Reglerne er dine egne, så længe du ikke overskrider kalorierne.

Du kan finde en masse gode opskrifter, der inspirerer dig til måltider, der passer til 5:2 kuren. Noget andet godt ved denne kur er, at du ikke behøver sige nej til arrangementer, du kan blot rykke din fastedag til en anden dag. Det eneste du bør være obs på er, at du ikke skal ligge to fastedage op ad hinanden. 

Sense kuren 

Denne kur er også nem at gå til. Du har nemlig dit vigtigste redskab med dig hele tiden; din hånd. Det er altså den mængde mad, du kan have i dine hænder, du må spise. Nærmere bestemt fire håndfulde til hvert måltid, og det kan sagtens holde dig mæt. Størrelsen på dine hænder plejer at hænge godt sammen med din højde og drøjde, derfor kan du godt regne med det redskab. 

Dine måltider skal indeholde 1-2 håndfulde grøntsager, en håndfuld protein, en håndfuld stivelse og derudover skal du have 1-3 spiseskefulde fedt om dagen. Det kan komme fra smør, pesto, avokado, fed ost og lignende. Du bør ligeledes ikke drikke særlig meget med kalorier i, og allerhelst vand. Sense kuren skal ses som en slags livsstilsændring, da det er en nem måde at være sund på, når man kan bruge sine hænder som kalorietæller. 

LCHF kuren 

Denne kur er nok den, der skiller sig mest ud af de tre. Low carb high fat kuren er den, hvor du må spise bacon, fløde og nødder. Og meget af det. Den minder en anelse om 90\’er kuren atkins, og her handler det om, at dine måltider er meget proterinrige, og indholder kød, fisk, nødder og æg. Du må derimod ikke spise kartofler, pasta, ris og lyst brød, og heller ikke de fleste frugter og rodfrugter går an her. 

For at få det bedste ud af dit vægttab eller livsstilsændring, bør du overveje hvilken kur, der passer bedst til dig. Det er ærgerligt, hvis du starter på en kur, du ikke kan overholde og falder i kort tid efter, du er begyndt. Der findes ligeledes flere kure end de nævnte her, så du kan med fordel tjekke dem ud også. Og når du går i gang, så husk, at selvom kosten spiller den største rolle i et vægttab, så er motion en rigtig god idé. På den måde er du sundere og dit vægttab går hurtigere.