Blog, Diverse

Hvorfor bør du drikke kaffe?

Indholdsfortegnelse

Din daglige kop kaffe gør måske mere for dig end blot at gøre dig frisk om morgenen og klar på en ny dag. Påvirkningen på sundheden set i forbindelse med indtagelse af kaffe, har længe været et kontroversielt emne for mange, hvor flere udråber dets antioxidantaktivitet og hjerneforstærkende evne og modstandere, der derimod beskriver ulemper som søvnløshed, fordøjelsesbesvær og øget hjertefrekvens samt negativ påvirkning på blodtrykket. Men den seneste bølge af videnskabelige beviser bringer et væld af gode nyheder til kaffeelskere dog med sig. Her vi nemlig komme med nogle gode grunde til, hvorfor kaffe netop er så godt for dig og for dit sundhedsmæssige helbred.

Hvorfor bør du drikke kaffe?

Antioxidanter.

Antioxidanter bekæmper betændelse, en underliggende årsag til mange kroniske tilstande, herunder blandt andet gigt, åreforkalkning og mange typer af kræft. Kaffe neutraliserer også frie radikaler, som forekommer naturligt som en del af hverdagens metaboliske funktioner, men som kan forårsage stress, der i værste fald kan føre til kroniske sygdomme. Med andre ord hjælper antioxidanter med at holde os sunde på mikroniveau ved at beskytte vores celler mod skader. Endelig menes klorogensyre, en vigtig antioxidant, der næsten udelukkende findes i kaffe, at hjælpe med at forhindre hjertekarsygdomme.

Faktisk viser det sig at kaffe giver mere aktivitet i forhold til antioxidanter end grøn te og kakao gør, der ellers opfattes som to fødevarer, der er ekstremt antioxidante. Forskere har identificeret ca. tusind antioxidanter i uforarbejdede kaffebønner, og hundreder mere udvikler sig under bearbejdningsprocessen med kaffen. Talrige undersøgelser har citeret kaffe som en vigtig, og i nogle tilfælde den primære, kilde til netop disse antioxidanter.

Hukommelsen

Koffein ser ud til at påvirke de bestemte områder af hjernen, der er ansvarlige for hukommelse og koncentration, hvilket giver et boost til korttidshukommelsen, selvom det ikke er klart, hvor længe effekten varer, eller hvordan den ligeledes vil kunne variere fra person til person.

I en undersøgelse omkring kaffe, modtog en gruppe frivillige ligeledes en dosis på 100 milligram (mg) koffein, omtrent lige så meget, som er indeholdt i en enkelt kop kaffe. Hertil fandt de østrigske forskere en stigning i de frivilliges hjerneaktivitet målt ved funktionel magnetisk resonansbilleder, da de udførte en opgave omkring hukommelse. Forskerne bemærkede, at hukommelse færdigheder og reaktionstider på de koffeinholdige frivillige ligeledes blev forbedret i sammenligning med kontrolgruppen, der modtog placebo og altså ikke oplevede nogen form for stigning i hjerneaktivitet.

 

Er du på jagt efter en Kaffevægt? Så kan du finde en lige her.