Blog, Fritid

8 råd til dig der gerne vil leve sundt

Er du klar til din kostplan? her er et par ekstra sundhedsråd til din livstilsændring. 

Det behøver ikke at være besværligt at leve sundt og varieret. Faktisk er det simpelt, du skal bare bruge din kreativitet og sætte nogle mål. Her er 9 gode råd som du kan bruge som inspiration til dit vægttab eller din livstilsændring. Det vigtigste er velvære, og det får du løbende ved at følge rådende. En Kostplan er måske det næste du skal gå efter, for at få den hjælp du har brug for.  

1. Proteiner 

Spis proteiner til morgenmad. At spise morgenmad med proteiner kan være med til at gøre, at du får mindre lyst til søde og usunde snacks senere.

Du vil føle dig mæt og det er med til at holde din forbrænding i top! proteinerne kommer fra f.eks. fjerkræ, tun, linser, bønner, æg, hytteost og rødt kød. Du vil mærke at det bliver lettere at falde i sukkerskålen og dit blodsukker vil forblive mere stabilt i løbet af dagen. 

2. Skær ned på sukker 

Undgå sukkerholdige drikke. Det indeholder mere sukker end du tror og kan have negativ indflydelse på din ellers sunde kost. Prøv i stedet med te eller light sodavand. En sodastream kan også være god at have, så du kan lave hjemmelavet dansk vand. 

3. Drik vand 

3. Drik vand en halv time før et måltid. Det er vigtigt med rigeligt af vand at drikke vand en halv time før et måltid kan være en god rutine at få lagt ind og hjælpe med at få nok vand. Drik ca. 2 liter dagligt alt efter kropsvægt og træningsniveau. Du kan downloade forskellige apps der kan skabe overblik for dig, over hvor mange liter du indtager om dagen. 

4. Vælg farverig sund mad

Vælg fødevarer som du kan lide, men som er sunde og indeholder vitaminer. Derudover som tidligere nævnt, gå efter protein. Så sørg for at vælge flere af de gode madvarer til ved fx at spise madvarer som avocado, laks, kyllingebryst, kartofler, tun, avocado, nødder, frugt, yoghurt, Quinoa, brune ris, fuldkorn, rugbrød, bønner, frø og kerner o.m.m. Hvis du er på farten så snup en proteinshake eller en snack, spring ikke for mange måltider over, så du ikke ender med at overspise. 

5. Fibre

Spis opløselige fibre. Fibre mindsker fedtindholdet i kroppen og er vigtig for en god fordøjelse. Kostfibre kan også øge følelsen af mæthed. 

6. Spis langsomt.

Undersøgelser har vist, at hvis du spiser langsomt, er det sundere for din mave. Du fordøjer nemmere og bedre af at spise maden langsomt.

7. Lav hjemmelavet mad 

Hjemmelavet mad er sundest, du ved hvad det indeholder og du sparer helt sikkert også flere penge i det lange løb. Hvis du er på farten, så vælg nogle sundere alternativer. Nogle gange kan man fx. erstatte hvide ris med blomkålsris, så sparer du lidt kalorier, hvis det er målet. 

8. En god nattesøvn.

Hvis man sover dårligt eller for lidt, øges risikoen for at tage på. Tag derfor hånd om søvnen. Det er her du restiturer mest. 

Læs også Guide: Hvordan får man et sundere liv? om kost og sundhed hos ngfp.dk.